برای ایندکس کردن این کانال با عنوان برج خنک کننده درون تلگرام ساخته شده است. راهی بسیار ساده را انتخاب می کنیم.
ما در این کانال در صدد معرفی محصولات تهویه مطبوع شرکت ناب زیست بعنوان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان برج خنک کننده در ایران هستیم.
نحوه عملکرد کولینگ تاور در کاهش دما و مزایای انواع مختلف برج خنک کن و همچنین فرمولهای مربوط به محاسبه ظرفیت و ملاحظات نصب را برای شما تشریح خواهیم نمود . نحوه عملکرد برج خنک کننده مدار بسته :
عملکرد این برج نیز همانند برج خنک کننده مدار باز میباشد اما با این تفاوت که در برج خنک کننده مدار باز آب با هوا ارتباط مستقیم دارد ولی در این نوع از برج خنک کننده ارتباط غیر مستقیم دارد به این صورت که ابتدا آبی که از سیستم می آید از طریق فلنچ ورودی به درون کویل ها وارد شده ودر داخل مسیر پر پیچ وخم کویل حرکت می کند و توسط آبی که از بالا بر روی سطح کویل پاشیده می شود حرارت خود را از دست داده و به سیستم برای خنک کاری کندانسور باز می گردد ، و با توجه به این که در این نوع برج خنک کن به دلیل تبخیر نشدن آب درون کویل می توان یک بار از آب نرم استفاده کرد که رسوبی هم در سیستم ایجاد نشود اما در قسمت بعدی برج آب دائما در حال گردش و پاشیده شدن بر روی کویل ها می باشد ، به این صورت که آب از تشتک برج به وسیله پمپ مکش می شود و بر روی کویل ها پاشیده می شود و همزمان هوا به وسیله فن در جریان است و هنگام بر خورد به آب سبب تبخیر آب از روی کویل ها می شود ، جنس کویل های برج را میتوان از مس یا برای کاهش هزینه از گالوانیزه استفاده کرد.
موارد استفاده از برج خنک کننده مدار بسته در مناطق گرمسیر که در آنجا مشکل تا مین آب و کمبود آب هست و استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک به دلیل گرمی هوا و کاهش راندمان این نوع از سیستم عملا مقدور نیست استفاده می شود
اجزا تشکیل دهنده برج خنک کننده:
1.الکترو موتور: که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند که سبب ایجاد حرکت فن می شود ، الکترو موتور جزء مهمترین قطعات برج است که در موارد استفاده معمولی از کلاس F با درجه حفاظتی IP55 و در موارد خاص از IP66 استفاده میشود.
2.فن برج خنک کن: که با دوران و قدرتی که از الکترو موتور میگیرد سبب به جریان افتادن جریان هوا به داخل برج میشود فن از اجزا اصلی برج خنک کننده است که باید سبک و مقاوم در برابر تنش وسختی گیر باشد و معمولا از استیل ، آلومینیوم ، پلاستیک ،فایبرگلاس است.
3.گیربکس برج خنک کن: به علت سرعت بالای دوران شفت استفاده میشودکه باعث کاهش سرعت بالای دور الکترو موتور می شود.
4.فن استک برج خنک کن : که نقش هدایت مسیر جریان هوا را دارد و مانند دودکش عمل میکند که در قسمت فوقانی قرار میگیرد و به هوای خروجی نظم می بخشد این فن باید طوری باشد اصطحکاک و اتلاف انرژی را به حد اقل برساند و معمولا از جنس فایبرگلاس است که بسیار دقیق و سبک است .
5.نازل برج خنک کن : آب خنک موجود در حوضچه برج خنک کننده را بر روی کویل های که از جنس مس است برای گرفتن حرارت آنها و خنک کاری آب گرم ورودی به سیستم و تبدیل به آب سرد پاشش می کند.
6.کویل های برج خنک کن : آب از سیستم وارد این کویل ها میشود و گرمای خود را به داخل برج میدهند که توسط نازل آب بر روی آنها پاشیده میشود تا خنک کاری صورت پذیرد به دلیل اینکه مس رسانای بسیار قوی میباشد معمولا جنس کویل ها از جنس مس میباشد مگر به جهت کاهش قیمت از گالوانیره و استیل نیز استفاده میشود ولی استفاده از این متریال ها سبب کاهش راندمان برج خنک کننده میشود . و محاسبه ی متراژ سطح ویژه کویل های مدار بسته به محاسبه ظرفیت کلی انتقال حرارت (U) و با توجه به پارامتر های مختلف زیر بستگی دارد .
1.دمای محیط
2.نوع سیال در تماس با کویل
3.میزان هوا دهی
4.دمای ورودی و خروجی سیالی که با کویل بر خورد میکند
5.قطره گیر برج خنک کن : قطعه ای از برج خنک کننده میباشد که از پرتاب قطرات آب به بیرون برج خنک کننده جلوگیری میکند چون که قطراتی به همراه جریان هوا خارج میشود که به انها دریفت می گویند .
6.حوضچه برج خنک کن : در قسمت تحتانی برج خنک کننده قرار دارد و آب خنک توسط پمپ به نازلها انتقال پیدا میکند و برای پاشش روی کویل ها استفاده میشود.
مزیت ها و معایب برج خنک کننده مدار بسته:
1.صرفه جویی در مصرف آب
2.خنک کاری بدون آلودگی
3.جلوگیری از رسوب گرفتگی برج خنک کن
4.کاهش هزینه تعمیر و نگهداری
5.هزینه ساخت بالا به همین دلیل استفاده در صنایع حساس و دستگاهای گران قیمت
برج خنک کننده :
برج خنک کننده دستگاهی است که برای خنک کاری آب گرم خروجی از کندانسورها و سیکلهای صنعتی و بویلر ها و …. مورد استفاده قرار می گیرد.
برج های خنک کننده را بر اساس پارامتر های مختلفی می توان دسته بندی کرد.
3 پارامتر اصلی دسته بندی این نوع برج ها عبارتند از:
1. جهت حرکت آب و هوا
2. روش انتقال حرارت
3. نوع مکش هوا
انواع برج های خنک کننده بر اساس جهت حرکت آب و هوا
در این نوع دسته بندی یک برج خنک کننده به 2 دسته تقسیم می شود:
1. جریان متقاطع
2. جریان نا هم سو
1. برج خنک کننده متقاطع
همان طور که از نام آن می توان فهمید، در این تجهیز ورود آب از بالا به پایین و جریان هوا هم به صورت متقاطع وارد می شود و پس از تماس با آب از بالا خارج می شود. این سیستم به 2 دلیل مهم بسیار پر استفاده است:
1. کم هزینه ترین سیستم خنک کننده با آب است.
2.میزان هدر رفت آب گرم در آن بسیار کم است.از این نوع تجهیزات برای صنایع فشرده سازی هوا بیشتر استفاده می شود
2. برج خنک کننده نا هم سو
در این تجهیز آب از بالای برج و هوا در خلاف جهت آن از پایین برج وارد می شود. آب از بالای پرکن ها وارد برج شده و در قسمت پرشده برج با هوا تماس پیدا می کند. نا هم سو بودن فرایند، هم از نظر انتقال جرمی و هم انتقال حرارت بازدهی بالاتری نسبت به متقاطع دارد. به همین دلیل وقتی که بخواهیم برای حجم زیادی آب عملیات خنک سازی را انجام دهیم، از این برج ها استفاده می کنیم.از این برج ها بیشتر در پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود
https://t.me/s/COOLING_TOWER_NAABZIST?BEFORE=14
انواع برج های خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت
1. برج خنک کننده خشک:
در این نوع خنک کننده ها آب نقشی ندارد، بلکه سیال فرایندی با عبور از یک مبدل توسط هوا خنک می شود.
2. برج خنک کننده مدارباز :
خنک سازی در این برج ها با تبخیر آب انجام می شود. از مزایای این تجهیزات بازده بالای انرژی است،
اما مشکل اصلی این برج ها نیز هزینه بر بودن بهره برداری آن هاست.
3. برج خنک کننده مداربسته:
اساس کار این تجهیز مثل برج های مدار باز است. با این تفاوت که سیال فرایندی با هوای خنک تماس پیدا نمی کند.
انواع برج های خنک کننده بر اساس نوع مکش هوا
1. مکش طبیعی:
در این تجهیز در اثر تبخیر آب دمای هوا بالا می رود،و همان طور که می دانیم، در گازها دما با چگالی رابطه ی عکس دارد.پس با افزایش دما چگالی کاهش می یابد و هوا به طور طبیعی به بالا صعود می کند.
2. مکش مکانیکی:
این نوع برج ها خود به دو گروه تقسیم می شوند:
دمیدن اجباری (Forced Draft): در این دسته از برج ها یک فن در پایین برج وجود دارد که هوا را به طور نا هم سو با آب تماس می دهد. در صنایع شیمیایی از این روش استفاده می شود.
نحوه عملکرد برج خنک کننده
در واقع این دستگاه با ایجاد سطح تماس زیاد بین آب و هوا باعث خنک شدن آب گرم می شود به عبارت دیگر می توان گفت گرمای آب را به خارج از آب منتقل می کند. یکی از تجهیزات بسیار مهم در کارخانجات ،پالایشگاه ها ، ادارات و مجتمع های مسکونی می باشد. این سیستم نقش اساسی در بازدهی سیستم تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی ایفا می کند و به همین علت دقت در انتخاب و خرید این سیستم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. میزان هدر رفت آب گرم شده بسیار کمتر از یک سیستم با جریان آب طبیعی است . و نکته آخر اینکه آب خروجی از برج خنک کننده تقریبا تا دمای هوای مرطوب محیط خنک می شود که معمولا 2 تا 3 درجه خنک تر ازدمای هوای خشک محیط می باشد.
کاربرد
در گذشته آب گرم خروجی از سیستم های تهویه مطبوع و فرآیند های صنعتی به دریا و رودخانه ریخته می شد که علاوه بر غیر اقتصادی بودن خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کرد ولی امروزه دیگر این حرارت در یک سیکل بسته در برج خنک کننده از آب گرفته می شود. البته همانطور که انتظار می رود برای خنک نمودن آب همواره مقداری تبخیر وجود دارد که این مقدار بسیار کم است (حدود 5 درصد یک سیستم با جریان آب طبیعی است) وظیفه این دستگاه جذب گرمای آب و رهاسازی آن به محیط بیرون می باشد. در یک دستگاه ، جریان آب گرم ضمن ورود به برج و ریزش بر روی سطوح تبخیر ، طی تبادل حرارتی با هوا سرد شده و سپس از طریق مجرای خروجی، خارج می گردد.در واقع برج دو عمل بر روی آب گرم انجام می دهد یکی کاهش سرعت جریان آب و دیگری افزایش زیاد سطح تماس بین آب و هوای محیط
اجزای اصلی تشکیل دهنده کولینگ تاور
.1فن: مکانیزمی جهت جابجایی اجباری هوا درون برج خنک کننده می باشد. یا از نوع محوری (مکنده) است که در بالای برج قرار می گیرد و یا از نوع سانتریفیوژ (دمنده) که در جلوی برج تعبیه می شود.
استفاده از فن محوری و فن سانتریفیوژ در برج خنک کننده یا کولینگ تاور
.2نازل های آب پاش: نازل هایی نصب شده در کلکتور آب ورودی به برج، که جریان آب داغ واردشده را بر روی پکینگ ها توزیع می کنند. اتمیزه شدن آب توسط نازل ها، علاوه بر پراکندگی بهتر آن روی سطوح پکینگ، منجر به کاهش فشار آب شده که دمای تبخیر آن را پایین می آورد. ضمن آنکه با تبدیل شدن آب به قطرات متعدد، سطح تماس میان آب و هوا نیز افزایش می یابد.
3. پکینگ: عاملی است جهت افزایش سطح تماس میان آب و هوا که منجر به تشدید فرایند تبخیر می شود. به طوری که پس از پاشش آب توسط نازل ها، آب به صورت لایه های نازک در سطوح پکینگ، کاملاً پخش شده و این چنین در تماس با هوای بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، بواسطه به تله افتادن آب درون پکینگ، زمان بیشتری برای تبخیر آن به وجود خواهد آمد.در واقع پکینگ در کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی به حساب می آید.
4. پورت آب جبرانی: متصل به شناوری است که با پایین آمدن سطح آب درون تشتک برج (ناشی از تبخیر و تخلیه آب) آب جبرانی را تغذیه می کند. اساس کار شناور متصل به این پروت دقیقا مشابه شناور در کولرهای آبی است. زمانی که سطح آب داخل تشتک کاهش می یابد، شناور به سمت پایین حرکت می کند و آب بیشتری به داخل کولینگ تاور وارد می شود و بالعکس، زمانی که سطح آب داخل تشتک افزایش می یابد، شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت می کند و مسیر آب ورودی به داخل تشتک را محدود تر می کند. در واقع وظیفه شناور و پورت آب جبرانی این است که سطح آب داخل تشتک برج خنک کننده را در سطح بهینه ای حفظ کند.
5. پورت آب سر ریز: در صورت خرابی شناور و عمل نکردن آن هنگام پر شدن تشتک برج، از طریق این پورت، آب اضافی از تشتک سرریز می شود. چراکه در صورت تجمع بیش از حد برج و رسیدن سطح آب به پکینگ ها، عملکرد برج خنک کننده دچار اختلال می شود.
6. پورت آب تخلیه: با توجه به ارتباط مستقیم آب با هوا و در نتیجه کثیف شدن آن، آب آلوده شده از طریق این پورت تخلیه شده و بوسیله پورت آب جبرانی، آب تمیز جایگزین می شود. پورت آب تخلیه همواره در پایین ترین قسمت از تشتک کولینگ تاور نصب می شود.
7.پورت آب داغ ورودی: محل ورود آب داغ به برج خنک کننده می باشد. این آب داغ می تواند از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا خروجی کندانسور یک چیلر جذبی باشد که حامل گرمای جذب شده از داخل ساختمان هستند.
8.پورت آب سرد خروجی: محل خروج آب سرد از برج خنک کننده می باشد، در واقع آب سرد شده مجددا در دستگاه یا سیستم مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.
کولینگ تاور مدار باز:
در کولینگ تاور مدار باز، جریان آبی که بایستی خنک شود در تماس مستقیم با هوا قرار می گیرد. به نحوی که جریان آب به قسمت بالای برج هدایت گشته و از طریق نازل های آب پاش بر روی پکینگ ها توزیع می شود. آب به صورت لایه های بسیار نازک روی سطوح پکینگ پخش شده و در نتیجه سطح تماس بسیار بزرگی با جریان هوای عبوری ایجاد می گردد. هوا از دو طریق آب را خنک می کند. بخشی از گرمای آب به واسطه انتقال حرارت (در صورت کمتر بودن دمای خشک هوا نسبت به دمای آب ورودی) دفع می شود، اما بخش اصلی خنک کاری آب ناشی از فرآیند تبخیر می باشد. نهایتاً هوای اشباع شده، از بالای برج در اتمسفر تخلیه می گردد و از طرف دیگر آب سرد انباشته شده در تشتک نیز از پایین برج خارج می شود.
به لحاظ چگونگی ایجاد جریان هوا، دو نوع کولینگ تاور یا برج خنک کننده مدار باز تعریف می شوند:
1. برج خنک کننده با جابجایی اجباری هوا: جریان هوا توسط عاملی خارجی، به شیوه جابجایی اجباری در برج خنک کننده به وجود می آید. چنانکه به کمک فن های محوری یا سانتریفیوژ تعبیه شده، هوا درون برج خنک کننده به جریان می افتد.
2. برج خنک کننده با جابجایی طبیعی هوا: جریان هوا از طریق فرایند جابجایی طبیعی و به واسطه ارتفاع زیاد برج خنک کننده، بدون وجود هیچ گونه نیروی خارجی ایجاد می شود. به مانند بسیاری از برج های نیروگاهی که از چنین روشی در ساخت آن ها استفاده می گردد.
برج های خنک کننده مدار باز، با هر نوع جابجایی هوا، به دو شکل طراحی می شوند:
1. جریان مخالف : در این نوع برج های مدار باز، امتداد جریان ذرات آب و هوای عبوری یکسان، اما جهت آن ها مخالف یکدیگر است.
2. جریان متقاطع : در این نوع برج های مدار باز، امتداد جریان ذرات آب و هوای عبوری عمود بر یکدیگر می باشند.
کولینگ تاور مدار بسته :
اجزای اصلی تشکیل دهنده کولینگ تاور
.1فن: مکانیزمی جهت جابجایی اجباری هوا درون برج خنک کننده می باشد. یا از نوع محوری (مکنده) است که در بالای برج قرار می گیرد و یا از نوع سانتریفیوژ (دمنده) که در جلوی برج تعبیه می شود.
استفاده از فن محوری و فن سانتریفیوژ در برج خنک کننده یا کولینگ تاور
.2نازل های آب پاش: نازل هایی نصب شده در کلکتور آب ورودی به برج، که جریان آب داغ واردشده را بر روی پکینگ ها توزیع می کنند. اتمیزه شدن آب توسط نازل ها، علاوه بر پراکندگی بهتر آن روی سطوح پکینگ، منجر به کاهش فشار آب شده که دمای تبخیر آن را پایین می آورد. ضمن آنکه با تبدیل شدن آب به قطرات متعدد، سطح تماس میان آب و هوا نیز افزایش می یابد.
3. پکینگ: عاملی است جهت افزایش سطح تماس میان آب و هوا که منجر به تشدید فرایند تبخیر می شود. به طوری که پس از پاشش آب توسط نازل ها، آب به صورت لایه های نازک در سطوح پکینگ، کاملاً پخش شده و این چنین در تماس با هوای بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، بواسطه به تله افتادن آب درون پکینگ، زمان بیشتری برای تبخیر آن به وجود خواهد آمد.در واقع پکینگ در کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی به حساب می آید.
4. پورت آب جبرانی: متصل به شناوری است که با پایین آمدن سطح آب درون تشتک برج (ناشی از تبخیر و تخلیه آب) آب جبرانی را تغذیه می کند. اساس کار شناور متصل به این پروت دقیقا مشابه شناور در کولرهای آبی است. زمانی که سطح آب داخل تشتک کاهش می یابد، شناور به سمت پایین حرکت می کند و آب بیشتری به داخل کولینگ تاور وارد می شود و بالعکس، زمانی که سطح آب داخل تشتک افزایش می یابد، شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت می کند و مسیر آب ورودی به داخل تشتک را محدود تر می کند. در واقع وظیفه شناور و پورت آب جبرانی این است که سطح آب داخل تشتک برج خنک کننده را در سطح بهینه ای حفظ کند.
5. پورت آب سر ریز: در صورت خرابی شناور و عمل نکردن آن هنگام پر شدن تشتک برج، از طریق این پورت، آب اضافی از تشتک سرریز می شود. چراکه در صورت تجمع بیش از حد برج و رسیدن سطح آب به پکینگ ها، عملکرد برج خنک کننده دچار اختلال می شود.
6. پورت آب تخلیه: با توجه به ارتباط مستقیم آب با هوا و در نتیجه کثیف شدن آن، آب آلوده شده از طریق این پورت تخلیه شده و بوسیله پورت آب جبرانی، آب تمیز جایگزین می شود. پورت آب تخلیه همواره در پایین ترین قسمت از تشتک کولینگ تاور نصب می شود.
7.پورت آب داغ ورودی: محل ورود آب داغ به برج خنک کننده می باشد. این آب داغ می تواند از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا خروجی کندانسور یک چیلر جذبی باشد که حامل گرمای جذب شده از داخل ساختمان هستند.
8.پورت آب سرد خروجی: محل خروج آب سرد از برج خنک کننده می باشد، در واقع آب سرد شده مجددا در دستگاه یا سیستم مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.
کولینگ تاور مدار باز:
در کولینگ تاور مدار باز، جریان آبی که بایستی خنک شود در تماس مستقیم با هوا قرار می گیرد. به نحوی که جریان آب به قسمت بالای برج هدایت گشته و از طریق نازل های آب پاش بر روی پکینگ ها توزیع می شود. آب به صورت لایه های بسیار نازک روی سطوح پکینگ پخش شده و در نتیجه سطح تماس بسیار بزرگی با جریان هوای عبوری ایجاد می گردد. هوا از دو طریق آب را خنک می کند. بخشی از گرمای آب به واسطه انتقال حرارت (در صورت کمتر بودن دمای خشک هوا نسبت به دمای آب ورودی) دفع می شود، اما بخش اصلی خنک کاری آب ناشی از فرآیند تبخیر می باشد. نهایتاً هوای اشباع شده، از بالای برج در اتمسفر تخلیه می گردد و از طرف دیگر آب سرد انباشته شده در تشتک نیز از پایین برج خارج می شود.
به لحاظ چگونگی ایجاد جریان هوا، دو نوع کولینگ تاور یا برج خنک کننده مدار باز تعریف می شوند:
1. برج خنک کننده با جابجایی اجباری هوا: جریان هوا توسط عاملی خارجی، به شیوه جابجایی اجباری در برج خنک کننده به وجود می آید. چنانکه به کمک فن های محوری یا سانتریفیوژ تعبیه شده، هوا درون برج خنک کننده به جریان می افتد.
2. برج خنک کننده با جابجایی طبیعی هوا: جریان هوا از طریق فرایند جابجایی طبیعی و به واسطه ارتفاع زیاد برج خنک کننده، بدون وجود هیچ گونه نیروی خارجی ایجاد می شود. به مانند بسیاری از برج های نیروگاهی که از چنین روشی در ساخت آن ها استفاده می گردد.
برج های خنک کننده مدار باز، با هر نوع جابجایی هوا، به دو شکل طراحی می شوند:
1. جریان مخالف : در این نوع برج های مدار باز، امتداد جریان ذرات آب و هوای عبوری یکسان، اما جهت آن ها مخالف یکدیگر است.
2. جریان متقاطع : در این نوع برج های مدار باز، امتداد جریان ذرات آب و هوای عبوری عمود بر یکدیگر می باشند.
کولینگ تاور مدار بسته :
در کولینگ تاورهای مدار بسته، بین جریان آبی که بایستی خنک شود و جریان هوای عبوری، هیچ گونه تماس مستقیمی وجود ندارد. چنانکه مبدل حرارتی دیگری (کویل) داخل برج تعبیه شده که جریان آب مورد نظر از درون آن عبور می کند. جریان آب دیگری از تشتک به قسمت بالای برج هدایت گشته و از طریق نازل های آب پاش بر روی لوله های کویل توزیع می شود. به این ترتیب، مقداری از ذرات اتمیزه شده آب، در اثر برخورد با سطح داغ لوله ها، تبخیر شده و باعث کاهش دمای آب درون لوله ها می گردد. جریان هوای عبوری از روی کویل نیز شرایط را برای تبخیر بهتر ذرات آب فراهم می کند. به طوری که باعث می شود، هوای اشباع شده از برج خارج و هوای خشک و تازه جایگزین آن شود. البته کمتر بودن دمای خشک هوا در مقایسه با دمای سطح لوله ها، به خنک کردن آب درون لوله ها نیز کمک می کند.
قیمت برج خنک کننده به عوامل مختلفی بستگی دارد اعم از نوع رزین ، نوع الکترو موتور ، نوع پکینگ وغیره ...
برج خنک کننده :
برج خنک کننده دستگاهی است که برای خنک کاری آب گرم خروجی از کندانسورها و سیکلهای صنعتی و بویلر ها و …. مورد استفاده قرار می گیرد.
نحوه عملکرد برج خنک کننده
در واقع این دستگاه با ایجاد سطح تماس زیاد بین آب و هوا باعث خنک شدن آب گرم می شود به عبارت دیگر می توان گفت گرمای آب را به خارج از آب منتقل می کند. یکی از تجهیزات بسیار مهم در کارخانجات ،پالایشگاه ها ، ادارات و مجتمع های مسکونی می باشد. این سیستم نقش اساسی در بازدهی سیستم تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی ایفا می کند و به همین علت دقت در انتخاب و خرید این سیستم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. میزان هدر رفت آب گرم شده بسیار کمتر از یک سیستم با جریان آب طبیعی است . و نکته آخر اینکه آب خروجی از برج خنک کننده تقریبا تا دمای هوای مرطوب محیط خنک می شود که معمولا 2 تا 3 درجه خنک تر ازدمای هوای خشک محیط می باشد.
کاربرد
در گذشته آب گرم خروجی از سیستم های تهویه مطبوع و فرآیند های صنعتی به دریا و رودخانه ریخته می شد که علاوه بر غیر اقتصادی بودن خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کرد ولی امروزه دیگر این حرارت در یک سیکل بسته در برج خنک کننده از آب گرفته می شود. البته همانطور که انتظار می رود برای خنک نمودن آب همواره مقداری تبخیر وجود دارد که این مقدار بسیار کم است (حدود 5 درصد یک سیستم با جریان آب طبیعی است) وظیفه این دستگاه جذب گرمای آب و رهاسازی آن به محیط بیرون می باشد.
در یک دستگاه ، جریان آب گرم ضمن ورود به برج و ریزش بر روی سطوح تبخیر ، طی تبادل حرارتی با هوا سرد شده و سپس از طریق مجرای خروجی، خارج می گردد.در واقع برج دو عمل بر روی آب گرم انجام می دهد یکی کاهش سرعت جریان آب و دیگری افزایش زیاد سطح تماس بین آب و هوای محیط
- ۰۰/۰۶/۲۹